Dok. MON dot. reformy NSR i współpracy z organizacjami proobronnymi

zielak
Posty: 23
Rejestracja: 01-08-2010 19:18
Kontakt:

Dok. MON dot. reformy NSR i współpracy z organizacjami proobronnymi

Post autor: zielak » 19-07-2015 13:51

Odnośnie tego wątku:

http://www.obronanarodowa.pl/news/display/422/

Natknąłem się na portalu defence24.pl na taki komentarz:
(MON o reformie NSR, siłach terytorialnych. 11 tys. osób zarejestrowanych na szkolenia)
Szwej III RP Czwartek, 16 Lipca 2015, 12:33

"Nastąpi zmiana rozłożenia etatów w siłach zbrojnych: w ciągu 8 lat nastąpi uzawodowienie do poziomu 110 tys. (wzrost o 10 tys.), jednocześnie w komponencie operacyjnym, który obecnie przewiduje etaty dla 20 tys. żołnierzy NSR, pozostanie ich 8 tys. Zostanie także sformowany komponent terytorialny (z 2 tys. etatów NSR i 500 etatów żołnierzy zawodowych)."

Czyli wygląda na to, że jednostki operacyjne nie wchłoną NSR, tylko wprowadzą otwarty nabór dla reszty świata i okolic. 8 lat - 1250 zapełnionych etatów / rok. W praktyce jednak będzie to wyglądać tak, że NSR'y będą chciały wskoczyć na monowski zawodowy kontrakt i albo ten wytwór sam z siebie przestanie istnieć, albo MON, żeby go nie rozwalać będzie blokować przejście NSR'a na kontrakt np. tak jak teraz blokuje się żołnierzy, gdy chcą przejść z jednostki do jednostki. Żołnierz, żeby je ominąć często zwalniał się do cywila i przenosił przez WKU - jednak od tego roku MON się wycwanił i każe czekać rok bezczynnie od zwolnienia do rezerwy do przyjęcia do nowej jednostki, co z całą pierologią i papierologią zajmie w praktyce minimum 1,5 roku (ma to skutecznie zniechęcić do przenosin).


"Wspomniane dwa tysiące etatów to stanowiska dla żołnierzy NSR powoływanych w ciągu roku na szkolenia. Jeden etat będzie mógł być obsadzany przez dwóch lub trzech żołnierzy. Jak z tego wynika, faktyczny stan komponentu terytorialnego będzie wynosił 5 lub 6 tys. żołnierzy NSR w służbie rotacyjnej. Oddziały tego kontyngentu będą dyslokowane w ramach istniejącej infrastruktury, obok jednostek operacyjnych.

Podobne rozwiązanie będzie funkcjonować w przypadku 8 tys. etatów dla żołnierzy NSR komponentu operacyjnego. Także i tutaj przewidywana jest możliwość nadawania na związane z nimi stanowiska większej liczby przydziałów kryzysowych. W związku z tym stan ewidencyjny żołnierzy NSR tego komponentu będzie wynosić do 15,5 tys."


Ale jaja :D

Toż to rozwiązania jak za ZETY. Jeżeli przyjąć obecnie przepisy, że żołnierz NSR może być powoływany na max. 90 dni w ciąu roku (3 mies), to 12:3 = uwaga, uwaga 4! Czterech szwei będzie potrzeba do obsadzenia jednego etatu w ciągu roku. Czyli:

10 000 - obecny stan NSR

01.01.2016

2000 - NSR OT
8000 - NSR Operacyjne
2000 x 4 = 8000 szwei NSR OT
8000 x 4 = 32000 szwei NSR Operacyjnych

Razem: 40000

Zapotrzebowanie na żołnierzy NSR po reformie wyniesie: 40000 - 10000 = 30000
Plus 10000 kontraktów zawodowych, co daje razem 40000 / 8 lat = 5000

5000 żołdbierzy rocznie musi sobie MON na ruchać w ciągu 8 lat, żeby ta reforma osiągnęła swój cel.

Jest to jak najbardziej możliwe do zrobienia. Szacuje się, że w przeciągu 7 lat (2016-2022) z MON'u ma odejść 40000 szeregowych na bezpłatną emeryturę. Czyżby MON chciałby zagospodarować taką siłę i podsunąć im kontrakty NSR'owskie do podpisania? Raczej to się nie uda, przy obecnym stanie prawnym, który zakłada dobrowolność jego podpisywania i przy założeniu, że wykorzystany przez MON i wykluczony z rynku pracy po 12 latach szeregowy, bez praw emerytalnych, będzie chciał sobie zrobić powrót do korzeni i zrobić co roku 3 miesiące zety. Jeżeli będzie miał dość honoru, oleju w głowie i lepsze perspektywy zawodowe to raczej nie. Prawdopodobnie MON będzie kusić grantami ex "zawodowców" i ich pracodawców, licząc na to, że jednak coś skusi - z braku lepszych perspektyw - biednego szweja i licząc na jego przyzwyczajenia i "oswojenie" z MON'em - betonem.

A co jeśli nie znajdą chętnych wśród ex szeregowych zawodowych? Wcisną im przydziały mobilizacyjne i zmieniając prawo zmuszą do odwalenia tych 3 mies. w roku?

Jeżeli analiza tego internetowego prekursora jest zbieżna z planami MON, to w zasadzie, dla tych 2-3 żołnierzy na etat NSR, mogą dokonać się zmiany w funkcjonowaniu tego komponentu i zamiast max. 90 dni w ciągu roku MON przepchnie ustawowo 120 dni. W tedy cały rok będzie zapełniony. Czy jednak będzie to ekonomicznie opłacalne?


Co do jeszcze "drugiej kwestii":
Dokument ten zawiera kilka rzeczy kompletnie ze sobą sprzecznych - np. powstają pododdziały terenowe - ale ich sprzęt i wyposażenie znajdowałoby się na wyposażeniu wskazanej jednostki wojskowej. O obywatelskości tego komponentu, zmiany formuły działania - np. na szkolenia weekendowe i popołudniowe - nie znajdziecie ani zdania.
MON również wyciąga wnioski z konfliktu na Ukrainie i chce również dobrze zagospodarować niesłabnącą w ostatnich miesiącach popularność organizacji pro obronnych dla swoich celów.

Ukraińskie bataliony ochotnicze mogą w każdej chwili wymknąć się spod kontroli i uderzyć w interesy Kijowa, oligarchów i całej skomplikowanej mafijnej struktury rządzącej Ukrainą, co w zasadzie już może mieć miejsce:

Strzelanina z udziałem Prawego Sektora. Terroryzm czy bandytyzm?
Zakarpacie: Oligarchowie walczą o granicę i haracze

Póki są zajęte konfliktem w Donbasie wszystkim jest to na rękę. Jednak co się z nimi stanie po wygaśnięciu walk?


Wnioski są następujące - MON chodzi o kontrolę i uzupełnienie etatów w JW pod płaszczykiem obrony terytorialnej. Stąd kwestia broni, sprzętu i wyposażenia w JW. Dlatego celowo nie wspomina się o szkoleniach weekendowych. Przecież wojsko w weekendy nie pracuje :)


Moim zdaniem wchodzenie w jakiekolwiek interesy z MON'em przy takich rozwiązaniach prawnych mija się z celem funkcjonowania OT. Owszem, współpracę można ciągnąć, ale na razie tylko w aspekcie szkoleniowym.

Szkoda, że obecne rozwiązania w ustawie o broni i amunicji nie dają możliwości obrony Polski w przypadku zagrożenia przez prywatnych posiadaczy broni palnej, zgodnie z jej przeznaczeniem (zgodnie z prawem). Trudno bowiem nazwać zgodne z prawem strzelanie do agresora w terenie z broni palnej do celów sportowych czy kolekcjonerskich, których używanie ogranicza się z godnie z obowiązującymi przepisami tylko do strzelnic. Nawet podjęta przez ROMB w ostatnim czasie inicjatywa by dodać zapis do UoBiA o kategorii broni palnej do celów "obrony miru domowego" nie rozwiązuje problemu. Broni takiej będziemy mogli uczyć tylko na terenie swojej posesji. Natomiast użytkowników broni palnej do "obrony osobistej" jest wciąż mało i pomimo, że mogą jej użyć w przestrzeni publicznej w przypadku swojego indywidualnego zagrożenia, niestety ich użytkowcy dysponują tylko pistoletami.[addsig]

bełt
Posty: 232
Rejestracja: 15-04-2014 19:13
Kontakt:

Post autor: bełt » 26-07-2015 22:56

"Koncepcja doskonalenia funkcjonowania Narodowych Sił Rezerwowych".

Powyższy dokument zwraca naszą uwagę ze względu na zawarte odniesienia do idei funkcjonowania NSR w strukturach OT w ramach komponentu terytorialnego Polskich Sił Zbrojnych.
Opracowanie http://www.wojsko-polskie.pl/pl/f/view/ ... _id:808770 z samej nazwy jest koncepcją, czyli:
pierworys, plan, program, szkic, zarys, intencja, koncept, myśl, pomysł, projekt, zamysł, itp.
i jako taką powinniśmy oceniać. Mając równocześnie świadomość, że zapewne istnieją, powstają, lub powstały inne koncepcje i antykoncepcje na ten temat.
Z racji formy dokumentu - koncepcja, nie dziwi niska jego ranga i brak szerszych informacji ze strony MON. Możemy wnioskować, że nadal trwa proces decyzyjny, co do ewentualnych zmian funkcjonowania NSR i ich wykorzystaniu w ramach ewentualnego powstania terytorialnego komponentu SZ RP.
Mając powyższe na uwadze, dane i informacje dotycząca OT zawarte w dokumencie należy traktować jedynie jako ilustrację przedstawiającą możliwość uwzględnienia takiego rozwiązania w strukturach OT.

Pomijając zagadnienia związane z NSR, dokument budzi mieszane uczucia. Z jednej strony wyraźnie wskazuje, że powołanie komponentu terytorialnego SZ RP jest rozważane i brane pod uwagę przez najwyższe czynniki decyzyjne, z drugiej jednak strony ciągle nie ma żadnych konkretnych dokumentów przesądzających o powstaniu OT, a przecież "chyba dziś już nikt – łącznie z decydentami – nie ma wątpliwości, że utworzenie wojsk terytorialnych to konieczność"! ( http://geopolityka.net/grzegorz-matyasi ... niecznosc/ )
Powinniśmy, więc nie ustawać w lobowaniu na rzecz OT, bo chociaż ciągle są niezadowalające zmiany, to jednak nasz wysiłek zaczyna przynosić efekty.

porze
Posty: 396
Rejestracja: 29-12-2011 23:02
Kontakt:

Post autor: porze » 27-07-2015 19:11

http://kurier.at/chronik/oesterreich/te ... 24.516.990

Tak ewoluuje Miliz.
Nie ma co brać przykładu "jeden do jednego", bo to inne uwarunkowania geograficzne i geopolityczne, ale daje do myślenia bardzo.

Obawiam się, że rozmaite prace koncepcyjne przesadnie koncentrują się na kwestiach strukturalno-organizacyjnych, a kwestie funkcjonalno-użytkowe traktowane są na zasadzie "wytnij-wklej" z rozmaitych ustaw, strategii, dyrektyw, "ksiąg" itd.
W ten sposób nie uzyska się nowej jakości, bo te kwestie funkcjonalno-użytkowe są pisane pod już istniejące, lub postulowane, ale zupełnie inne formacje. To tak jakby tworzyć skuter poprzez przypisywanie mu zadań motocykla, roweru, hulajnogi, samochodu i najlepiej jeszcze tramwaju. Z hasłowym zaznaczeniem, co jest główną zaletą samego skutera. Na dodatek wadliwie identyfikując zalety skutera i traktując je bardziej ortodoksyjnie niż nowatorsko.
Dotyczy to także koncepcji OT, która ni jest nowatorska i nie antycypuje "ewnentualnościowych" potrzeb w zakresie bezpieczeństwa.

bełt
Posty: 232
Rejestracja: 15-04-2014 19:13
Kontakt:

Post autor: bełt » 29-07-2015 09:22

Ps.
ewnentualnościowych
...coś ode mnie?
;-)

porze
Posty: 396
Rejestracja: 29-12-2011 23:02
Kontakt:

Post autor: porze » 29-07-2015 13:17

szczególarz się znalazł :))))))

http://www.bundesheer.at/miliz/milizinfo/index.shtml

Nawet przy braku znajomości języka niemieckiego warto pobrać sobie te informatory, żeby zobaczyć na jakim poziomie funkcjonuje rezerwa w Austrii.

bełt
Posty: 232
Rejestracja: 15-04-2014 19:13
Kontakt:

Post autor: bełt » 30-07-2015 21:11

Nawet przy braku znajomości języka niemieckiego warto pobrać sobie te informatory, żeby zobaczyć na jakim poziomie funkcjonuje rezerwa w Austrii
rozumiem z tego, tak piąte przez dziesiąte
Może ciekawsze rozwiązania streścisz?

porze
Posty: 396
Rejestracja: 29-12-2011 23:02
Kontakt:

Post autor: porze » 31-07-2015 12:33

Bgdr (brygadier) Erwin Hameseder informuje:

Des Weiteren wird die Miliz personell gestärkt. - W dalszym ciągu milicja będzie wzmacniana personalnie.

In einer ersten Phase (bis 2018) werden etwa 5.000 Soldaten beordert; zwölf zusätzliche Jägerkompanien werden aufgestellt. - W pierwszej fazie (do 2018) powołanych zostanie ok. 5 tyś żołnierzy, stworzy się 12 dodatkowych jeger-kompanii.

In einer zweiten und dritten Phase kommen nochmal insgesamt 28 Kompanien – also etwa 4.000 Mann – dazu. -
W drugiej i trzeciej fazie dojdą ponownie do całkowitej liczby 28 kompanii - a wiec ok. 4 tyś ludzi - do tego.

Zusätzlich fließen bis ins Jahr 2019 29 Millionen Euro in neue Ausrüstung. - Dodatkowo do roku 2019 wpłynie 29 milionów euro na nowe wyposarzenie.

Jeder Milizsoldat wird dann mit einem neuen Kampfanzug und einem modernen Kampfhelm ausgestattet sein.
Każdy żołnierz milicji będzie wyposażony w nowy strój bojowy i nowoczesny hełm.

Jede Jägerkompanie wird ein Wärmebild- und jede Jägergruppe ein Nachtsichtgerät zur Verfügung haben.
Każda jeger-kompania będzie miała do dyspozycji jedno urządzenie termowizyjne, a każdy zespół noktowizor.

In einem zweiten Schritt werden ab 2020 weitere 48 Millionen Euro investiert, um weitere Verbesserungen
bei der Ausrüstung vorzunehmen. - W drugim kroku, od roku 2020, zainwestowanych zostanie dalszych 48 milionów euro, na dalszą poprawę wyposażenia.

Auch ein neues Anreiz- und Prämiensystem wird eingeführt. Zostanie także wprowadzony nowy system zachęt i premiowy.

Künftig wird jeder, der sich zur Miliz meldet, eine Anerkennungsprämie von rund 600 Euro bekommen. - W przyszłości każdy, kto się zgłosi do milicji, otrzyma premię w wysokości ok. 600 euro.

Auch werden besonders rasche Abschlüsse bei Ausbildungen künftig höher belohnt und es wird Prämien für zusätzliche Verpflichtungen, also weitere Übungstage, geben. - Będą także szczególnie szybko uwzględniane wyższe wynagrodzenia za podnoszenie wykształcenia oraz przyznawane premie za dodatkowe obowiązki, a więc dalsze dni ćwiczeń.

Das Gesamtvolumen der Prämien wird somit auf 1,5 Millionen Euro verdreifacht. - Całość funduszu premiowego będzie potrojona do kwoty 1,5 miliona euro.

In den Jahren 2015 und 2016 wird es eine Übergangsvariante geben, ab 2017 wird das neue Prämiensystem voll umgesetzt sein. - W latach 2015-2016 będą istniały warianty przejściowe, od 2017 nowy system premiowy będzie zrealizowany w pełni.

wyjaśnienie - jeger to niemiecka a także rosyjska tradycyjna nazwa lekkiej piechoty - dosłownie znaczy myśliwy - często byli to faktycznie leśnicy i myśliwi, którzy byli lepiej wyszkoleni strzelecko, w zamian za co mniej trenowali szyki zwarte, a na polu bitwy obsadzali odcinki o utrudnionej dostępności, za to dogodnych strzelecko (np.punktowe zalesienia).

Użyłem słów "strój bojowy" ponieważ chodzi prawdopodobnie o mundur polowy z oporządzeniem. Brak wzmianki o broni wynika chyba z tego, że nie będzie osobnych zamówień publicznych, tylko wydana zostanie broń już posiadana.

Nie sumuje się przyrost kompanii z przyrostem ludzi, być może te kompanie nie są jednakowe.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości